Onze interpellatie voor de gemeenteraad  aan het bestuur op woensdag 15 april :

Ondertussen zijn de maatregelen om het coronavirus tegen te gaan al bijna 5 weken van kracht. Iedereen wordt aangeraden om in ‘zijn kot’ te blijven.

Vooral voor de ouderen onder ons kan dat een volledig isolement betekenen. Graag hadden wij vernomen welke ondersteuning het OCMW biedt naar deze inwoners toe. Deze groep is meestal niet mee in onze digitale wereld. Wordt iedereen telefonisch gecontacteerd om te vragen of er nood is aan hulp? Denken we gewoon maar aan boodschappen doen, maaltijden bereiden, kleding en lakens wassen, …

Worden ook de andere cliënten van het OCMW gecontacteerd met de vraag of eventueel extra hulp nodig is?

Op onze vraag is het bestuur  in actie geschoten op donderdag 16 april via een persartikel. We betreuren zeer dat dit bestuur zo laat zelf inziet dat er een ernstige crisis aan de gang is.

Buiten enkele aankondigingen op de site of de sociale media is er weinig bekend. Zelf initiatief nemen om kwetsbare groepen van de bevolking te contacteren gaat men nu pas organiseren. Natuurlijk zijn er personen gekend via het OCMW en deze zijn in permanent contact en opvolging, een mooi initiatief van de OCMW diensten.

Maar niet iedereen is bereikbaar via digitale wijze , hoe graag we dit ook zouden willen. Vandaar zijn er nog extra initiatieven meer dan nodig. Pas nu gaat men een 20 tal medewerkers extra inschakelen.

Wij kunnen alleen maar hopen dat dit bestuur eindelijk meer doet dan representatieve ingrepen na een klacht. Mensen mogen hun sympathie betuigen aan al diegene die nu extra inzet betonen om deze crisis te overwinnen. Mede door deze betuigingen houden we zoveel mogelijk burgers scherp om de maatregelen op te volgen.

Ook al is het te laat, we hopen dat het bestuur in Ranst meer en beter gaat presteren dan wat we de voorbije weken hebben gezien.